en-Bírság minimalizálás! De, hogyan???
Hogyan minimalizáljuk a bírságok esélyét!
Ebben a cikkben szeretném taglalni, hogy a fuvarozó és személyszállító cégek, hogy tudják a rájuk kiszabott bírságok összegét minimalizálni.
Itt kell közölnöm, hogy ez működhessen, ahhoz nagy fokú szemléletváltás szükséges, és együttműködési készség. De szerencsére már látszik, ezen tendencia, és több cégvezető felismerte ennek nagy jelentőségét, és elindult velünk és stratégiai partnereinkkel együtt ezen az úton.
Én úgy gondolom, hogy ha egy fuvarozó, vagy személyszállító cég az általunk kidolgozott 3 alappillért bevezeti és betartja, akkor lehet a legjobban minimalizálni a rájuk kiszabott bírságok összegét.
Vegyük is sorra mi a három alappillér:
- Az első a napra kész, és felkészült jogszabályismeret:
Ezt általában egyszerűbb és jobban megéri kiszervezni, egy ezen szakterülettel foglalkozó cég számára, mivel ők csak ezen a területen dolgoznak, és a speciális szakértelem birtokában vannak. Itt azt kell felismerni, hogy minden cégnek van szakmai irányítója, ez előírás, de ő nem csak a szakmai résszel foglalkozik a legtöbb esetben, és kevés ideje van napra késznek lenni a gyorsan változó jogszabályokból. Valamint itt jön képbe az, hogy ez a jogszabályismeret már nem csak az AETR-egyezményre, 561/2006/EK rendeletre és a kapcsolódó jogszabályokról szól, hanem ebbe már bele kell venni, a minimálbér törvényeket, a közigazgatási, szabálysértési, de sajnos egyre több esetben a büntető eljárási jogot is. Ezekhez egy szakmai irányító, ha nem napi szinten ebben dolgozik nem fog érteni, és el fog veszni, valamint hibás döntéseket fog hozni.
- A második a pontos, és folyamatos adminisztráció, és archiválás:
Ezt is érdemes inkább kiszerveznie a cégeknek. Meg is mondom miért, sajnos a piacon nagyon sok fajta kiértékelő programot lehet kapni, de saját tapasztalatunk szerint ezeknek csak a töredéke megfelelő, a kiértékelések elvégzésére, viszont egy erre a munkára szakosodott cég , mint mi is, csakis a legjobb és itt igaz igazán a legdrágább szoftverrel dolgozik, ami a kisebb cégeknek megfizethetetlen. Ezen kívül a legtöbb cég, nagy mértékben csúszik már az adatok letöltésével is, ezen kívül a kiértékelés annyiban merül ki, hogy elkészítik a hiba jegyzőkönyvet, de fogalmuk sincs arról, hogy ez koránt sem elég. Ehhez még kellene a vezetési és esemény lista, a jelenléti ív is, ahol fel van tüntetve, hogy a sofőr mikor volt betegállományban, szabadságon, hogy egy esetleges munkaügyi ellenőrzésnél is el tudjon minden idővel számolni. Sofőrönként a jármű használatok. Valamint ugye ami biztos, hogy nem lesz meg de egy telephelyi ellenőrzéskor biztos kérni fogja a hatóságok, a kinyomatok, tachográf javítási számlák, munkalapok, a kártya nélküli vezetések, out-os időszakok nyilatkozatai, esetleges kompjegyek stb., a teljesség igénye nélkül. De egy erre szakosodott cég folyamatosan együtt dolgozik a cégeddel és kéri ezeket a dolgokat, hogy te mindennel el tudj számolni. Valamint, ha valaki pontosan és rendszeresen elvégzi a kiértékeléseket, akkor nem csak a törvényi előírásnak tesz eleget, hanem a munkáltatónak és a munkavállalónak is lesz egy visszajelzése az elvégzett munka szabályosságáról, és nem egy esetleges kontrollkor derül ki, hogy hibás jogszabályismeret miatt bírságot kell fizetni, hanem korábban lehet orvosolni a hibát. Ezen szerte ágazó és nagy precizitást igénylő terület miatt mondom, hogy a kiértékelés kiszervezése egyszerűbb és kifizetődőbb.
- A harmadik a folyamatos oktatása és felkészítése a munkavállalóknak:
Nem csak azért kell oktatást tartani vagy tartatni, mert jogszabály írja elő, hanem azért, hogy mint a munkaadó, mint a munkavállaló tisztában legyen a rá vonatkozó aktuális jogszabályokról, és azok betartásával tudja mindenki a munkáját végezni. Ez közös érdek kell, hogy legyen. Ezen kívül azt is kell tudni, hogy ha a munkaadó nem tesz eleget az oktatási kötelezettségének, akkor a hatóságnak a legtöbb esetben nem mérlegel a felelősség megállapításánál, amelyik szabályszegésnél lehetne, hanem biztos, hogy a teljes felelősséget és a teljes bírságösszeget a munkáltatóval fizetteti meg. Ezt is érdemes kiszervezni és nem házon belül vagy éppen csak papíron elvégezni, mert tapasztalat, hogy a kérdések száma az oktatásokon szinte végtelen, és nagyon kacifántos, mindegyik oldalról, valamint a rossz metódusokra és jogszabály értelmezésre, ilyenkor derül fény igazán.
Miért fontos még a második és harmadik pillér? Bevezetésre kerül az EU minden tagországában egy központosított kockázat elemző és értékelő rendszer. Ami arra hivatott, hogy bármely tagország ellenőrző szerve, bármely tagország területén kiszabott bírság okát, összegét meg tudja nézni, és ezek gyakorisága esetén akár magasabb vagy sokkal drasztikusabb szankciót vezessen be a sofőrrel vagy a céggel szemben. Valamint azt is látni kell, hogy a sok bírságot kapó cégeknél sokkal nagyobb a valószínűsége egy telephelyi ellenőrzésnek. Viszont, ha a kiértékelés folyamatos, akkor a hibák hamar felfedésre kerülnek, és ha ezek értékelésre is kerülnek, akkor egy oktatáson már példaként lehet felhozni, és a többi munkavállaló, vagy akár a munkaadó sem fogja ugyan azt a hibát elkövetni.
Cégem kimagasló minőséget képvisel bármelyik alappillér elvégzésében, mint a tanácsadás, mint a kiértékelés, mint az oktatás területén.
A mai cikkbe ennyi fért bele. Kérdés esetén keressetek minket bizalommal.
Ezen kívül ne feledjétek!
Tacho Center
Iránytű a fuvarozásban!
Írta: Kis-Petik Ferenc