A volán mögött a jövő: hogyan vonzzák a fiatalokat a fuvarozó cégek?

2024.10.30

A sofőrhiány egyre súlyosabb probléma a hazai fuvarozási szektorban. A szakma elöregedése, a nehéz munkakörülmények és a külföldi munkavállalás vonzereje miatt egyre nehezebb megfelelő munkaerőt találni. A cégeknek új utakat kell keresniük a fiatal tehetségek megszólítására és a sofőr pozíció népszerűsítésére.

A digitalizáció térnyerésével a fiatal generációk már egészen másképp tájékozódnak a világról, mint elődeik. A hagyományos toborzási módszerek, mint az újsághirdetések vagy az állásbörzék, már nem elegendőek. A fuvarozó vállalatoknak online jelenlétüket kell erősíteniük, és a fiatalok által használt platformokon kell megszólítaniuk őket.

A közösségi média, mint a Facebook, Instagram és TikTok, kiváló lehetőséget nyújt a cégeknek, hogy bemutassák magukat és a sofőr pozíciót. Videókkal, képekkel és érdekes tartalmakkal felkelthetik a fiatalok érdeklődését, és megmutathatják a szakma izgalmas oldalát. Emellett a szakmai fórumok és online közösségek is fontos szerepet játszhatnak a toborzásban.

A fiatalok számára azonban nem csak az online jelenlét fontos. A személyes kapcsolatfelvétel, a céges rendezvények és a nyílt napok is segíthetnek a bizalom kiépítésében és a vállalat megismertetésében.

A fiatalok számára vonzóbbá teheti a sofőr pozíciót, ha a cégek modern, jól felszerelt járműveket biztosítanak. A kényelmes vezetőfülke, a fejlett technológiai megoldások és a biztonsági extrák mind hozzájárulhatnak a munkavállalók elégedettségéhez.

A versenyképes fizetés és a juttatási csomag elengedhetetlen a fiatal tehetségek megtartásához. Amellett, hogy a fizetésnek tükröznie kell a munkavállalók szaktudását és felelősségét, a cégeknek olyan juttatásokat is kínálniuk kell, amelyek megfelelnek a fiatalok igényeinek. Ilyen lehet például a cafeteria rendszer, a lakhatási támogatás vagy a továbbtanulási lehetőség. Van olyan cég például amellett, hogy versenyképes fizetést kínál, számos egyéb juttatást is biztosít, mint például az egészségbiztosítás, a bónuszrendszer és a kedvezményes üdülési lehetőségek.

A képzési programok szintén fontos szerepet játszanak a fiatalok vonzásában és megtartásában. A cégeknek lehetőséget kell biztosítaniuk a sofőröknek a szakmai fejlődésre, akár a jogosítvány megszerzésének támogatásával, akár a továbbképzések finanszírozásával, vagy nyelvoktatásokkal.

A fiatalok számára fontos a munka és a magánélet egyensúlya. A fuvarozó cégeknek törekedniük kell arra, hogy rugalmas munkaidő beosztást és kiszámítható beosztást kínáljanak, hogy a sofőröknek legyen idejük a családjukra, a barátaikra és a hobbijukra. A piacon van olyan munkáltató aki kiemelten kezeli a munka-magánélet egyensúlyát, és igyekszik a sofőrök igényeihez igazítani a beosztásokat.

A fuvarozó cégeknek a kommunikációjukban hangsúlyozniuk kell a szakma pozitívumait, mint például a változatosságot, a felelősségteljes munkavégzést, de közölniük kell a munka árnyoldalát is. Bemutathatják a sofőrök fontos szerepét a gazdaságban, és a társadalom számára nyújtott szolgáltatásaikat.

A fiatal tehetségek vonzása a fuvarozásban hosszú távú stratégiai gondolkodást igényel. A cégeknek a fent említett eszközök kombinációját kell alkalmazniuk, és folyamatosan figyelniük kell a fiatalok igényeire és elvárásaira. A siker kulcsa a rugalmasság, az innováció és a proaktivitás.

Írta: Kis-Petik Ferenc ügyvezető, Tacho Center Kft.

Az áru- és személyszállítás világa rohamosan változik. A digitalizáció, a globalizáció és a növekvő vásárlói igények új kihívások elé állítják a szektor szereplőit. A versenyképesség megőrzése érdekében kulcsfontosságú az ügyfélközpontúság, melynek alapja a kiváló szolgáltatásminőség, a hatékony kommunikáció és az ügyfelek véleményének proaktív...

Az e-kereskedelem robbanásszerű térnyerése alapjaiban változtatta meg vásárlási szokásainkat. A kényelem, a választék bősége és az átláthatóság mind hozzájárultak ahhoz, hogy egyre többen választják az online vásárlást a hagyományos boltok helyett. Ez a trend azonban komoly kihívások elé állítja a logisztikai szektort, különösen az "utolsó...