A magyar fuvarozás hanyatlása: 10 év hibás döntései és a kiútkeresés
A magyar fuvarozási ágazat az elmúlt évtizedben súlyos válságba került. A nemzetközi és belföldi fuvarozók egyaránt küzdenek a csőddel, a veszteséges működéssel és a bizonytalan jövőképpel. De mi vezetett idáig? Az alábbiakban időrendben áttekintjük a legfontosabb okokat és döntéseket, amelyek a magyar fuvarozást a szakadék szélére sodorták.
2014-2020: Az Európai Unió Mobilitási Csomagjának első tervezeti elemei életbe lépnek, amelyek szigorúbb szabályozást írnak elő a pihenőidőkre, a kabotázsra és a kiküldetésre vonatkozóan. Ez jelentős többletköltségeket és adminisztrációs terheket ró a magyar fuvarozókra, akiknek nehezükre esik alkalmazkodni a változásokhoz.
2015-2018: A magyar fuvarozók elmulasztják kihasználni a konzorciumokban rejlő lehetőségeket. A mikro- és kisvállalkozások nem fognak össze, hogy közösen lépjenek fel a piacon, erősítsék az alkupozíciójukat és optimalizálják a költségeiket. Ehelyett egyéni harcot folytatnak a túlélésért, ami tovább gyengíti a pozíciójukat.
2019: A munkaerőhiány egyre súlyosabbá válik a fuvarozási ágazatban. A fiatalok nem választják ezt a szakmát, a tapasztalt sofőrök pedig külföldre mennek a jobb fizetés és munkakörülmények reményében. A magyar cégek nem tudják megtartani a munkavállalóikat, ami a szolgáltatás minőségének romlásához és a határidők csúszásához vezet.
2020: A koronavírus-járvány újabb csapást mér a fuvarozásra. A lezárások, a határkorlátozások és a gazdasági visszaesés miatt a fuvarfeladatok száma drasztikusan csökken, az árak pedig összeomlanak. A magyar fuvarozók nem rendelkeznek megfelelő tartalékokkal és válságkezelési stratégiával, így sokan csődbe mennek vagy kénytelenek leépíteni.
2021-2023: Az infláció és az energiaárak emelkedése tovább növeli a fuvarozók költségeit. Az üzemanyag, a karbantartás, a biztosítás és a bérek is drágulnak, miközben a fuvardíjak nem követik a változásokat. A magyar fuvarozók egyre nagyobb veszteséget termelnek, és egyre nehezebben tudják fizetni a számláikat.
2024: A körbe tartozás jelensége elharapódzik a fuvarozási ágazatban. A megbízók késve vagy egyáltalán nem fizetik ki a fuvarozóknak járó díjakat, ami likviditási problémákat okoz. A fuvarozók nem tudnak fizetni az alvállalkozóiknak, a beszállítóiknak és az alkalmazottiaknak, ami bizalmi válsághoz és perekhez vezet.
A fentieken túlmenően a magyar fuvarozást sújtja még a specializáció hiánya, a tisztességtelen speditőrök tevékenysége, az indokolatlan árverseny és a szakmai képzés hiányosságai is. Ezek a tényezők együttesen oda vezettek, hogy a magyar fuvarozás ma már nem versenyképes a nemzetközi piacon és a belföldi piacon is egyre inkább kiszorul.
Ebben az évben sajnos a kötelező smart tachográfok cseréje miatti magas többletköltségek is sújtják a szektort.
Van-e kiút a válságból?
A válasz igen, de ehhez radikális változásokra van szükség. A magyar fuvarozóknak fel kell hagyniuk az egyéni túlélési stratégiával, és össze kell fogniuk a közös érdekeikért. Létre kell hozniuk olyan konzorciumokat, amelyek lehetővé teszik számukra a költséghatékonyabb működést, az erősebb piaci jelenlétet és a magasabb minőségű szolgáltatást. Emellett a fuvarozóknak be kell fektetniük a digitalizációba, az automatizációba és a környezetbarát technológiákba, hogy lépést tartsanak a kor követelményeivel.
A Tacho Center Kft. szakértői tanácsadással és támogatással tud segíteni a magyar fuvarozóknak abban, hogy kezeljék a válságot, csökkentsék a negatív hatásokat és megtalálják a kiutat a nehéz helyzetből. Cégünk több éves tapasztalattal rendelkezik a fuvarozási ágazatban, és jól ismeri a magyar piac sajátosságait. Szolgáltatásaink között szerepel a válságmenedzsment, a költségoptimalizálás, a jogi tanácsadás és a szakmai képzés.
Ha Ön is fuvarozó vállalkozó, és szeretné megmenteni a cégét a csődtől, keressen minket bizalommal!