A külföldre irányuló iskolai autóbuszos kirándulásokkal kapcsolatos tudnivalók!

2018.02.25

A 2017. január 20-i veronai buszbalesetet követően az EMMI bejelentette, hogy szigorítani kívánja a nevelési-oktatási intézmények által szervezett országhatárt átlépő autóbuszos kirándulások szabályait. Ezen rendelet már hatályba lépett és alkalmazni kell.

A rendelet főbb pontjai, melyek betartása, és annak megfelelése, nagy anyagi terhet jelent a személyszállító cégeknek:
23-04 óra közötti időszakban a járművezetők nem vezethetnek, és pihenő idejüket csak a járművön kívül tölthetik el.
⦁ 13 évesnél idősebb busszal nem lehet majd határon átnyúló, nevelési-oktatási intézmények által szervezett kirándulást bonyolítani.
⦁ a járművezetőnek rendelkeznie kell orvosi igazolással arról, hogy nem szenved, közlekedést veszélyeztető alvászavarban.

Vizsgáljuk meg ezen változásokat, mint az oktatási intézmények, mint a személyszállító cégek tekintetében.

A személyszállító cégeknek első körben nagy nehézséget okoz a 13 évesnél fiatalabb jármű megléte. Természetesen sok cég rendelkezik nagyon fiatal járműparkkal, de több megbízható személyszállító cég ennél idősebb járművekkel rendelkezik, melyek jól karban vannak tartva, folyamatosan szervizeltek, jó műszaki állapotban vannak, teljesen alkalmasak lennének személyszállításra, de az életkor miatt ilyen jellegű utaztatás már nem végezhető velük. Egy fiatalabb vagy új busz beszerzése a cégekre több 10 milliós költségeket rónának, viszont ezen kirándulások nagyon szezonális jellegűek, és nem éri meg ennek okán számukra az ekkora kiadási költség. De a bevételtől ezért esnek el.

Az orvosi igazolás beszerzése is komoly problémát okoz a járművezetőknek. Mint amellett, hogy több 10.000 Ft a díja, már több partnerünk jelezte tavaly decemberben, hogy 6 hónappal későbbi időpontokra kaptak helyet a vizsgálatokra, ami miatt a járművezetőik, nem tudják az ilyen utazásokat lebonyolítani, főleg az ilyen kirándulások főszezonában.

Ezek után az oktatási intézményekre is feladatot ró ezen új jogszabály, hiszen nekik meg kell megbizonyosdni a busz életkoráról, és a járművezető orvosi igazolásáról, mivel csak a fenti kitételeknek megfelelő személyszállító cégekkel köthetnek szerződést az utaztatásra.

Tovább is van, mondjam még?

Ezen kívül az sem elhanyagolható, hogy a jármű 23-04 óra között nem közlekedhet, ezért jelentősen nőhet a menetidő, az ilyen kirándulások időtartama vagy hosszabbodik, vagy a tanulók kevesebbet tudnak a célállomáson tölteni.

A járművezetők nem tölthetik ezen időtartam alatt a járműben a pihenőidejüket, csakis a szálláson. Ezért az utasok is kénytleenek a szálláson lenni, ami plusz szállásköltségekhez vezet. Ez drasztikusan megdrágítja az utazások árát, és sok esetben a szülők ezen terhet nem kívánják megfizetni. De a személyszállító cégek az személyszállítási engedélyükkel nem fognak hazárdírozni egy esetleges ellenőrzés miatt, így a plusz költségeket minden körülmények között a megrendelőkre hárítják át.

A fenti körülmények közül sok esetben több kérdés is felmerült, amit az érdekvédelmi szervezetek tettek fel az illetékes minisztériumnak, és még megválaszolásra vár, és pontosítást igényel. Amennyiben a válaszok megszületnek, azonnal közzé fogjuk egy újabb cikkben tenni.